董总文告:理性对话共商教育议题 董总挺新政首重拼经济

董总文告
2022年11月29日

理性对话共商教育议题
董总挺新政首重拼经济


第十五届全国大选后新政府扬帆启航,各界无不翘首企盼,期待首相安华为我国擘划新的发展蓝图。令人遗憾的是,承认统考课题遭到过度渲染与炒作,企图挑起社会矛盾,制造对立纷争。董总谨遵国家元首谕令,支持新政府优先复苏国家经济、改善民生、促进社会和谐。我们理解马来社群的顾虑,愿以最大诚意、尽最大努力与各界沟通对话,藉此增进理解,建立互信基础,累积共识,理性务实地探讨各项教育议题。

董总日前召開的联席会议乃常年会议之一,汇整各属会对教育课题的看法,归纳成有理有据的提案。本次会议共有十一项提案,关心攸关国家盛衰的教育制度,以及各族群与阶层的教育权益,包括成立教育监察委员会、改善城乡差距、制定多元文化教育政策、公平对待各源流学校等。上述提案反映董总长期关注多元平等,保障各族母语教育权利,维护多元文化的一贯立场。我们坚信唯有纠正教育政策偏差,让所有学子获得公平的教育机会与资源,方能提升国家竞争力。

承认统考是学术与教育课题,理应理性探讨,我们呼吁各界勿把统考当成政治筹码,蓄意炒作渲染成族群议题。不论哪个政党执政,董总向来秉持为国培才储才留才的立场,坚持从学术专业角度探究。所有独中课程,包括历史科在内,皆遵循国家教育课程标准的方针拟定,并以国家教育部颁布的学科课程标准为参考蓝本,同时规定国语为必修科目之一,符合国家宪法、国家原则和多元教育国情。独中教育核心旨在型塑学生的学习与能力,符合国际教育发展潮流。统考乃学术评量,一如国内外评量STPM、IB与A Level,并非政治指标,政治人物不得因遂行私利而过度诠释。当然,任何对独中课程的批评指教,我们定当虚心接受,竭诚改进。

选后各行各业亟待复苏,我国实已无虚耗的条件。面对各种挑战,董总认同新成立的团结政府应优先落实利民措施,首重善治与廉政,恢复司法独立、废除恶法,解决民生、重振经济,促进理性对话,团结人心,切勿辜负人民所托。


Kenyataan Dong Zong
29 November 2022

Berdialog dan Bincang Isu Pendidikan Secara Rasional
Dong Zong Sokong Kerajaan Baharu Mengutamakan Pemulihan Ekonomi


Selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15), kerajaan baharu mula dibentuk dan pelbagai lapisan masyarakat mengharapkan YAB Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat melakarkan pelan pembangunan baharu untuk negara kita. Malangnya, isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama Sekolah Menengah Persendirian Cina (Unified Examination Certificate, UEC) pula diperbesarkan dan digembar-gemburkan secara berlebihan dengan cubaan untuk mencetuskan konflik sosial dan mewujudkan permusuhan dan persengketaan. Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) menjunjung titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan menyokong kerajaan baharu untuk mengutamakan pemulihan ekonomi negara, meningkatkan taraf hidup rakyat dan memupuk keharmonian sosial. Kami memahami kebimbangan masyarakat Melayu. Dengan penuh keikhlasan dan usaha gigih, kami sudi berdialog dan berbincang dengan pelbagai lapisan masyarakat untuk meningkatkan pemahaman antara satu sama lain, membina asas saling percaya dan meningkatkan muafakat agar dapat mendalami pelbagai isu pendidikan secara rasional dan pragmatik.

Mesyuarat bersama ahli-ahli persatuan yang diadakan oleh Dong Zong beberapa hari lalu merupakan salah satu mesyuarat tahunan. Mesyuarat tersebut mengumpul pandangan ahli-ahli persatuan terhadap isu pendidikan dan merumuskannya menjadi beberapa resolusi yang rasional dan berasas. Mesyuarat itu telah meluluskan 11 resolusi yang berkait rapat dengan kemakmuran negara, sistem pendidikan, hak dan kepentingan pendidikan pelbagai kumpulan etnik dan lapisan masyarakat, ini termasuklah penubuhan Ombudsman Pendidikan, merapatkan jurang pendidikan antara bandar dengan luar bandar, penggubalan dasar pendidikan yang menyokong kepelbagaian budaya dan aliran sekolah, layanan yang adil kepada semua aliran sekolah dan sebagainya. Resolusi-resolusi di atas mencerminkan pendirian konsisten Dong Zong selama ini terhadap kepelbagaian dan kesaksamaan, jaminan hak pendidikan bahasa ibunda semua kumpulan etnik, serta penjagaan kepelbagaian budaya. Kami tetap teguh percaya bahawa dengan memperbetulkan penyelewengan dalam dasar pendidikan, semua murid atau pelajar dapat menikmati peluang dan sumber pendidikan yang adil dan dengan ini dapat meningkatkan daya saing negara kita.

Pengiktirafan UEC merupakan satu isu akademik dan pendidikan yang seharusnya dibincangkan secara rasional. Kami menyeru pelbagai pihak supaya jangan menjadikan UEC sebagai alat politik yang sengaja digembar-gemburkan sebagai isu kaum. Tidak kira mana-mana parti politik menjadi kerajaan, pendirian Dong Zong selama ini adalah untuk membantu negara kita dalam pembangunan modal insan, dan bertegas untuk membincangkan isu pengiktirafan UEC secara akademik dan profesional. Semua kurikulum Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), termasuk mata pelajaran Sejarah, adalah digubal dengan merujuk kepada Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Kurikulum SMPC juga menetapkan bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, Rukun Negara dan keadaan kepelbagaian pendidikan di negara kita. Teras pendidikan SMPC bertujuan untuk membentuk pembelajaran dan keupayaan para pelajar agar dapat memenuhi trend pembangunan pendidikan sedunia. UEC merupakan satu pentaksiran akademik, sama serupa dengan pentaksiran STPM, IB, A-Level dan sebagainya. UEC bukanlah satu petunjuk politik, oleh itu ahli-ahli politik tidak boleh menginterpretasikan UEC sewenang-wenangnya secara berlebihan untuk kepentingan peribadi. Sudah tentu, kami sememangnya dengan rendah hati menerima sebarang kritikan dan tunjuk ajar berkenaan kurikulum SMPC dan akan berusaha untuk menambahbaikkannya.

Selepas pilihan raya umum, terdapat pelbagai sektor yang amat perlu dipulihkan. Negara kita tidak ada banyak modal lagi untuk dibazirkan. Memandangkan negara kita menghadapi pelbagai cabaran, Dong Zong bersetuju bahawa kerajaan perpaduan yang baru dibentuk harus memberi keutamaan untuk melaksanakan langkah-langkah yang bermanfaat kepada rakyat, mengadakan tadbir urus yang baik dan berintegriti, memulihkan kebebasan kehakiman, memansuhkan undang-undang yang buruk, meringankan beban hidup rakyat dan merangsangkan pembangunan ekonomi. Kerajaan haruslah juga memupuk dialog yang rasional, menyatupadukan hati rakyat dan tidak menghampakan mandat rakyat.

Please publish modules in offcanvas position.